Over Ons
De context
De Barometer van de Digitale Inclusie (Koning Boudewijnstichting, 2022) meldt dat in België, onder mensen in een situatie van digitale kwetsbaarheid, d.w.z. met lage vaardigheden op het gebied :
33% is
tussen 16 et 24 jaar oud
49% van de vrouwen is getroffen, tegenover 43% van de mannen
74% heeft lager secundair onderwijs afgemaakt, tegenover 23% hoger secundair onderwijs
Volgens hetzelfde rapport "is de kwestie van digitale vaardigheden een belangrijk probleem voor de hele bevolking, met inbegrip van de jongste leden van de samenleving" en degenen die sociaaleconomisch en cultureel kwetsbaar zijn.
Onze visie
Digitaal onderwijs toegankelijk voor alle jongeren zodat ze kritische, verantwoordelijke, actieve,
creatieve en ondersteunende burgers kunnen worden.
onze missie
Alle jongeren op een systemische manier toegang geven tot onderwijs in computational thinking,
robotica en digitaal burgerschap en tegelijkertijd inclusiviteit en gelijkheid bevorderen.
impact van digitaal onderwijs op jongeren
Door de digitale vaardigheden van jongeren te ontwikkelen en hen te leren programmeren, worden een aantal maatschappelijke uitdagingen aangegaan.
Een burgerschapskwestie
Jongeren helpen om CRACS (creatieve, verantwoordelijke, actieve, kritische en solidaire burgers) te worden
Een pedagogische uitdaging
Schooluitval bestrijden met praktische, leuke hulpmiddelen
Een economische uitdaging
Tegen 2030 zullen voor 90% van de banen digitale basisvaardigheden vereist zijn
Waarom al op de basisschool?
Omdat veel kinderen al ondergedompeld zijn in deze technologieën en het van vitaal belang is om hen te leren er weloverwogen, creatief en actief gebruik van te maken.
Jonge meisjes al op jonge leeftijd interesseren voor dit onderwerp, voordat genderstereotypen de overhand krijgen.
Omdat de cognitieve ontwikkeling van een kind enorm is en het gemakkelijker is om in deze tijd een nieuwe manier van denken aan te leren.